Beau Marché

“Det er i sidegaderne det hele sker”

Posted in Presse by Beau Marché on May 5, 2011


Foto: Linda Henriksen

Journalist Lisbeth Kildegaard Quass
liqu@berlingske.dk

Gun-Britt i hendes yndlingsbutik Beau Marché.

AOK har mødt en af Danmarks mest anerkendte frisører, Gun-Britt Zeller, i hendes nye salon i Ny Østergade. Her fortæller hun, hvor hun shopper og hvorfor man godt må være sin yndlingsdesigner utro.

Hvad er din yndlingsbutik?
»Jeg kan rigtig godt lide Beau Marché, der ligger lige over for min nye salon. Stemningen er meget fransk, og så er butikken lidt hemmelighedsfuld, selv om der efterhånden er en del, der kender den. Jeg stiftede bekendtskab med den, da jeg gik og lavede salon og jeg fik da også slæbt godt med varer ud derfra, da jeg nåede til indretningsfasen. Blandt andet har jeg købt nogle små spejle, der er lavet af vindueskarme fra New York.«

Hvor shopper du tøj?
»I Storm, fordi de har Céline og andre, lidt specielle ting, i Marc by Marc Jacobs, i Birger Christensen – og jeg køber også ret meget i Gossip, fordi de har Helmut Lang, som bekommer mig ret godt.«

Hvordan vil du beskrive din stil?
»Klassisk, enkel, men altid med et touch af lidt mere specielle ting. Jeg går mest i sort, men så twister jeg tøjet med en lille sjov detalje eller sko i en anden farve. Og så går jeg i armygrøn, hvid og grå, fordi de altid er nemme at mikse på kryds og tværs.«

Hvad er dit seneste køb til garderoben?
»Jeg har købt et par sandaler fra Alaïa til sommeren. I sort. Det er nemlig sådan med Alaïa, at de er lidt dyre, så man skal helst kunne bruge dem til det hele. Og så har jeg købt en jakke fra Comme des Garçons i et meget tyndt, skønt stof – der selvfølgelig er sort – som bliver perfekt over en T-shirt. Designet er typisk for Comme des Garçons på den måde, at den er det hele, uden egentlig at være noget. «

Hvad er dit største fejlkøb?
»Mit seneste fejlkøb er en pudderfarvet jakke fra Marc by Marc Jacobs, som bare ikke går til mit hår. Jeg forsvinder. Men pudsigt nok forelsker jeg mig faktisk igen og igen i lige netop den farve.«

Hvad får du aldrig på igen?
»Her i foråret fandt jeg en nederdel fra Prada i skabet. Den er en del af et sæt med jakke, jeg købte for år tilbage. Nu er længden fremme igen, så jeg tænkte: »Gud, den er da smart nu!« Men det er den bare ikke, for snittet er alligevel et andet end det, der er fremme nu. Det er tit sådan med tøj, at hvis man ikke har brugt det i en sæson eller to, så får man det aldrig på igen. Så den er sendt til genbrug. Og på en måde er det meget rart at tænke på, at en anden bliver glad for den.«

Hvem er din yndlingsdesigner?
»Jeg har en skjorte og en nederdel fra Balmain, der er helt rigtige, men der måtte jeg altså tage en dyb indånding, fordi det var så dyrt. Jeg kan ret godt lide Ann Demeulemeester, fordi alle hendes ting har lidt skævhed over sig. Comme des Garçons, som jeg gik meget med i 90erne, er også kommet lidt tilbage til mig. Og Céline. I virkeligheden handler det om at udvælge lidt fra forskellige designere. På den måde er en yndlingsdesigner aldrig for livet. for man er jo utro hele tiden.«

Hvad kan du ikke gå med?
»En helt klassisk kjole eller dragt fra Chanel ville ikke gå til mig, fordi jeg ville se for »pæn« ud, min alder taget i betragtning. Der vil jeg nok altid pille en lille ting ud fra kollektionen, en jakke eller en taske.«

Hvad har du altid på dig?
»Jeg har altid en lipgloss fra La Mer eller Rudolph Care på mig og en hårspray fra min egen linje i rejsestørrelse. Og siden jeg var helt ung, har jeg faktisk også altid haft mit pas på mig. Dengang var det måske mest tanken om, at »tænk nu hvis jeg mødte prinsen på den hvide hest, og straks måtte rejse.« Det er ikke aktuelt nu, men passet er blevet liggende.«

Hvor går du på café?
»Beau Marché har en fransk café og tapasbar i gårdhaven, hvor jeg spiser ind imellem. De er gode til små hapsere, boeuf bourginon og specielle, gode vine. Og så er det måske lidt kedeligt, men jeg kommer en del på Café Victor. Jeg kan ikke rose dem for at have verdens bedste mad, men jeg kan rose dem for at have en helt fantastisk atmosfære.«

Hvor drikker du kaffe?
»Der kan jeg bevæge mig ret mange steder, men jeg kommer en del på Café Dan Turéll, efter at vi er blevet naboer. De er bare rigtig gode til kaffe. Jeg kan i det hele taget ret godt lide området omkring min salon i indre by. Tidligere brugte jeg mest Strøget, men nu er det nede i sidegaderne, det hele sker.«

Hvor går du på restaurant?
»Pastis Fishmarket er altid en stor succes, hvis man da ellers kan lide fisk. Jeg kan især godt lide skaldyr, så jeg bestiller tit østers eller jomfruhummer, når jeg er der.«

Hvad er dit yndlingssted i København?
»Den rolige Bredgade med de mange kunstbutikker. Men omvendt kan jeg også godt lide at tage turen over broen til Christianshavn. Der er så meget liv på caféerne, at der er lidt Amsterdam over det. Og Kastellet, hvor jeg til tider løber, er også enormt smukt,«

Hvad kan du bedst lide ved byen?
»At man kan gå til det hele, for det er der ikke mange storbyer, hvor man kan. Egentlig kan jeg også ret godt lide, at der er så mange, der cykler. Ikke fordi jeg selv cykler, og på trods af at jeg til tider synes, at alle cyklisterne kan være lidt problematiske. Men det er alligevel lidt hyggeligt.«

Leave a Reply

